Rabu, Oktober 01, 2008

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Alhamdulillah,raya tahun ni meriah gak..tahun ni aku beraya di Tampin,N9..sehari sebelum raya kami bergotong royong membersihkan halaman kampung ..dari anak buah aku yg umur 7 thn sampai anak buah aku yg umur 20 thn turut serta gotong royong....syabas diucapkan

aku juga turut sama2 membersihkan halaman,tugas utama aku ialah menebang pokok dan membersihkan longkang,tingkap2,lantai2,dan juga membuang sampah...

kakak2,dan mak aku sibuk membuat rendang di dapur..bau tak yah ckp la...sgt sedap siut...bau rendang tgh fresh......bahan2 seperti santan dan ayam kami telah beli awal di kajang sehari sebelum kami ke tampin...untuk mengelakkan bekalan kehabisan di saat2 akhir....kami prepare awal....

selepas kami berbuka,kami solat berjemaah,selepas itu melayan karenah anak2 buah bermain mercun....selalunya mastermind yg membeli mercun2 ini ialah abang aku...riuh satu kampung bila dgr letupan2 yg kami hasilkan..

kemudian datang segerombolan penduduk yang datang dari masjid....sangat ramai...tiap2 tahun memang selalu ada takbir dari rumah ke rumah ni....yang bestnye bila takbir raya rumah ke rumah ni kadang2 dpt duit....tak kira ko besar ke kecik sume dpt.....makan pun dpt...

pada tengah malam itu,kami berhimpit2 untuk tidur....bayangkan rumah dipenuhi dgn anak2 buah,bapak budak,mak budak...perempuan2 sumer tido dlm bilek,lelaki2 sumer tido kat ruang tamu...agak sesak gakla mcm sardin....tiap2 tahun mcm ni la....pagi2 dah sakit bdn....abg aku tidur lasak....dia tak sengaja terajang aku....

besuknya aku bgn awal....sesudah mandi manjamah rendang sebelum ke masjid.....lepaih makan kami pun ke masjid untuk bersembahyang raya....ramai jugak jemaah ka kampung ni...

lepaih sembahyang raya kami pun pulang ke rumah...seisi bermaafan2 sesama kiorang.....tak lupe juga seisi beri duit raya....yg paling syok adalah anak2 buah aku...teringat aku mase kecik2 dapat duit raya banyak..

lepah seisi bermaafan kami pun pergi ke rumah ke rumah,mula2 rumah wan busu,kedua rumah mak long,ketiga rumah pak sedara...

agak penat juge...lepas tu kami pun balik ke rumah kampung balik.....menunggu sedara dtg pule....

dalam kul 5 kami pun pulang ke Kajang ......adik beradik yg lain pegi ke rumah mentua masing2...


Antara juadah yg dimasak pada malam raya,rendang ayam dan sambal udang petai

Aksi seorang pakcik bersama anak sedara bermain mercun "KLCC"

Antara hasil serbuan mercun yg dirampas oleh kami.....hehehee

Takbir raya dari rumah ke rumah....


Anak2 buah riang dgn duit rayanya
Antara anak2 buahku yg berjaya mengepow duit raya.....hehehe
Adik beradik bersama Bonda
All of kami
Bersama dgn Pak Sedara



1 ulasan: