Sabtu, September 27, 2008

Ziarahi Pusara

Hari ini,27 Ramadan 1429 Hijrah aku menziarahi pusara ayahandaku yang terletak di Kg.Puah,Setapak bersama2 dgn ibu dan sorang anak sedaraku.....aku menziarahi awal disebabkan pada hari raya nanti,kami tiada disini...kami di kampung...bertolak dari kajang pukul 4 petang....hujan turun sgt lebat .....aku memilih untuk ikut jalan sg besi memandangkan risau jika ikut jalan di MRR2 yang selalunya teramat sesak terutamanya di waktu puncakhahhah...lebih2 lg hari cuti,ramai yg mengambil kesempatan untuk balik kampung....kerana jalan mrr2 selalu digunakan untuk balik kg terutama ke pantai timur;Pahang,Terengganu dan Kelantan..Sebab itu aku memilih jalan sg besi sebagai medium yg termat tepat...

hujan sgt lebat,aku berada di lorong paling kanan sekali iaitu lorong laju...walaupun hujan lebat sgt2...aku berada di lorong itu,,,tp memileh untuk memandu dalam kelajuan yg sederhana...pengalaman kemalangan beberapa minggu lepas sedikit sebanyak menyedarkanku...kerana agak malang untuk aku pada bulan ini....menghabiskan kira2 RM 700 untuk membaiki kerosakan kenderaan kebetulan pula beberapa hari nak raya....mungkin ia dugaan bagiku.....ada hikmah disebaliknya ya kan?

berbalik ke cerita td,aku sampai ke Kawasan Perkuburan Kg. Puah pada pukul 5 lebih...

Inilah pusara ayahku.....
sudah 23 tahun 8 bulan dia meninggalkanku....iaitu ketika aku masih berumur 1 tahun 11 bulan pada ketika itu.Sekarang aku berumur 25 tahun 7 bulan..
Terjemahan batu nisan ini.....
Al Fatihah
Bahari Bin Sengil
meninggal dunia pada
22.1.1985 bersamaan 1405 Jamadil awal.
Semoga dicucuri
rahmat keatas rohnya.
Amin yarabbal alamin
Semoga roh ayahandaku digolongkan di tempat2 orang yang beriman.Amin..
Selepas selesa menziarahi pusara,aku berbuka di Sentul bersama family,selepas itu,aku mengerjakan sembahyang terawih di Masjid Wilayah....Indah masjid ini bukan?
sekian,
27 Ramadan 1429 Hijrah

4 ulasan:

  1. Al fatihat buat beliau. Selamat Hari Raya, Maaf zahir batin ye..0-0 ek?

    BalasPadam
  2. ya,0-0...tq ana....selamat hari raya juge

    BalasPadam
  3. selamat hari raya aidilfitri...
    maaf zahir batin...

    hmm... aiseh... hang letak gambar batu nisan membuatkan saya membaca batu nisan tersebut...

    membaca tulisan pada batu nisan dikatakan boleh melalaikan dan mengurangkan ingatan... dari kecik, saya terlalu menjaga ingatan,uikss...

    hehe...xpe..xsi sengajakan....

    thanks singgah blogs saya & membaca blogs saya yang macam sampah...

    BalasPadam
  4. Lin UP : tq juga sbb sudi menjenguk ke blog sy...sy br belajar dlm penulisan..diantara tujuan sy membuat blog adalah untuk memperbaiki gaya penulisan sy...

    blog anda mcm sampah?tidak....tidak sama sekali...yg mcm sampah adalah blog sy...blog anda sgt menarik skali....ayat2 power...anda terkenal...sy tidak....sy kene byk belajar dr anda.

    BalasPadam